کمردرد و بیرون زدگی دیسک

1398/05/01

چکیده

تحرک و حرکت است که موجب حفظ سلامتی مفاصل می¬شود. با توجه به مقتضیات زندگی مدرن و فراگیری سبک زندگی کم تحرک، درد مفاصل خصوصا در ناحیه کمر و مشکلات دیسکوپاتی (انواع بیماری¬های مرتبط با دیسک کمر) مشکل عمده بیشتر افراد است

کمردرد و بیرون زدگی دیسک

تحرک و حرکت است که موجب حفظ سلامتی مفاصل می¬شود. با توجه به مقتضیات زندگی مدرن و فراگیری سبک زندگی کم تحرک، درد مفاصل خصوصا در ناحیه کمر و مشکلات دیسکوپاتی (انواع بیماری¬های مرتبط با دیسک کمر) مشکل عمده بیشتر افراد است.

حرکت تغذیه مفاصل است و  با توجه به سبک زندگی غیر عملکردی امروزی درد مفاصل خصوصا  کمر درد و مشکلات دیسکوپاتی یک مشکل عمده در سلامت جامعه می باشد.

درد در ناحیه کمر می¬تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. بیشتر در بین علل مختلف ایجاد کننده ، کمردرد مشکلات کمر و کمر درد های حاد  با مشکلاتی نظیر آاسیب¬ های دیسک ارتباط مستقیم دارند.   حدود 20 درصد مردم در نوجوانی از علائم خفیف مشکلات دیسکوپاتی را دارندرنج می¬برند که به تدریج، با افزایش سن به ویژه در مردان افزایش می¬ی یابد. در صورت عدم درمان و بدین ترتیب در سنین بالاتر بخش ¬های گسترده¬ ای از دیسک¬ هاي کمرافراد دچار مشکلات تخریب ی می¬شوند.  و در این میان شایعترین فضاي دیسک درگیر   فضاي بین مهره¬هاي L5 تا   S1است  که با توجه به تحمل بار سنگین و دامنه انعطاف‌پذیری‌اش مستعد بروز درد   در اثر صدمه دیدن و یا تغییرهایی تخریبی مانند موارد زیر است:                                              

•              گاهی در اثر لغزش مهره L4 روی مهره L5، ریشه اعصاب تحت فشار قرار می‌گیرند و در نتیجه فرد دچار درد پا (درد و التهاب عصب سیاتیک) و یا کمر می‌شود.

•   گاهی دیسک بین مهره‌ایL4-L5 ، واقع بین مهره‌هایL4 و L5 گاهی برجسته یا فرسوده می‌شود و به پا درد (سیاتیک) و یا کمر درد دامن می‌زند.

•    دو مفصل متصل کننده مهره‌هایL4  و L5به یکدیگر در پشت ستون فقرات گاهی انجام شدن میزان حرکتی غیرطبیعی را ممکن می‌سازد و یا منجر به آرتروز می‌شود..                      ؟؟؟؟

•    پشت مهره‌هایL4 و L5عصبی قرار دارد که از میان آن، از داخل مجرای نخاعی می‌گذرد و در قالب بخشی از عصب سیاتیک از پشت در هر پاها رو به پایین می‌رود.

اگر پروتئین‌های ملتهب موجود در داخل دیسک برجسته شود و با عصب تماس پیدا کند، یا فشاری به آن وارد شود، درد در سراسر عصب منتشر می‌شود که از آن با اصطلاح رادیکولوپاتی یا درد عصب سیاتیک یاد می‌شود.    

  

 چگونه می¬توان درد را کاهش داد و یا آسیب وارده را درمان نمود؟

 درمان : اگر سن شما بالا ست رفته و یا فعالیت ورزشی شدید  یاو پربرخوردی دارید، ممکن است درد کمر شما به خاطر برآمدگی یا بیرون‌زدگی دیسک کمر باشد.  و برای گام اول این است که حتما برای تشخیص علت درد به یک پزشک متخصص و مجرب مراجعه کنید.          

                   

دیسک L5-S1 و درمان هر گونه مشکل مربوط به مهره‌های L4-L5 در اکثر موارد با موارد درمان¬های غیر تهاجمی مانند ورزش درمانی، و تمرینات اصلاحی و همچنین اصلاح سبک زندگی کاملا قابل کنترل و پیشگیری است . تنها در صورت شدت وید و ناتوان کننده بودن درد و  درد و در نهایت مقاوم بودن علائم در برابربه درمان‌های غیرجراحی غیرتهاجمی به ناچار به جراحی روی آورده می‌شود.

 

 نویسنده : محمد استاد کارشناس تربیت بدنی