مربی خوب کیست؟

1398/04/18

چکیده

احتمالا شما هم همیشه نسبت به هرگونه مشاوره ی تخصصی که می گیرید حساسیت نشان می دهید. به عبارتی از خودتان می پرسید که آیا این شخص ( پزشک، مشاور تحصیلی، مالی، حقوقی و...) صلاحیت کافی دارد؟ آیا عملکردش با استانداردهای خاص آن زمینه همخوان است؟ و اگر به این سوالات پاسخ منفی دهید، احتمالا پس از مدت کوتاهی به سراغ فرد دیگری خواهید رفت.

مربی خوب کیست؟

 

احتمالا شما هم همیشه نسبت به هرگونه مشاوره  ی تخصصی که می گیرید حساسیت نشان می دهید. به عبارتی از خودتان می  پرسید که آیا این شخص ( پزشک، مشاور تحصیلی، مالی، حقوقی و...) صلاحیت کافی دارد؟ آیا عملکردش با استانداردهای خاص آن زمینه همخوان است؟ و اگر به این سوالات پاسخ منفی دهید، احتمالا پس از مدت کوتاهی به سراغ فرد دیگری خواهید رفت.

 

 ما قویا به شما توصیه می کنیم در مورد سنجش کیفیت عملکرد  مربی ورزشی تان، به عنوان کسی که بیشترین تاثیر را بر روی کیفیت سلامتی و تناسب اندام شما دارد؛ حساسیت مشابهی داشته باشید. به همین منظور در ادامه پنج راه کار ارائه خواهیم داد که با به کار بستن آن ها می توانید مربی ورزشی تان را به بهترین نحو ارزیابی کنید.

1. تحصیلات و تجربه

 

یک نقطه شروع عالی و مناسب می تواند ارزیابی سطح تحصیلات و تجربه مربی شما باشد. اگرچه که هر دو این عوامل بسیار مهم هستند و شما باید به آن ها توجه کنید اما خوب است بدانید این دو عامل در عین حال می توانند تا حدی گمراه  کننده باشند و حتی در شرایطی دست کاری شوند. بدون شک دارا بودن مدرک تحصیلی مرتبط امتیاز محسوب می شود اما ضرورتا کافی نیست. از طرفی باید مراقب مربی ورزشی باشید که بیش از اندازه بر روی مدارک و گواهی  نامه  هایش تاکید می کند، چرا که همیشه بیشتر بودن به معنای بهترین بودن نیست. سنجش تجربه نیز یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. مثل مربی که بیش از اندازه بر روی گواهی نامه  های متعددش تاکید می  کند شما باید مراقب مربی باشید که تاکید بیش  از اندازه  ای برروی سال های متمادی فعالیتش دارد. لزوما سال های زیاد حضور در زمین ه های ورزشی و تمرینی نشان دهنده تجربه بیشتر نیست. چرا که آن چه اهمیت دارد اکنون است و این که این فرد چگونه می تواند برای رسیدن به اهداف تان به شما یاری رساند.

 

به شما پیشنهاد می کنیم برای ارزیابی بهتر به نوع رابطه مربی  تازه تان با دیگر شاگردانش توجه کنید. به میزانی که در این رابطه اعتماد به نفس بیشتر و عملکرد بهتری ببینید نشان دهنده کیفیت بالاتر نتیجه ای است که می توانید از آن فرد انتظار داشته باشید. سوالاتی که در پی می آید هم می تواند به شما کمک کند تا زمینه خاص مربی تان را بشناسید و متوجه شوید که آیا اهداف شما با ویژگی های او همخوانی دارد یا خیر.

 

 

    در حال حاضر در چه زمینه ی خاصی مطالعه می کنید؟

    منبع انگیزه و انرژی شما در صنعت تناسب اندام کجاست؟

    آیا مربی و استاد خاصی در این زمینه دارید؟

 

2. هدف ما از انجام "این" حرکت چیست؟

 

شما می بایست که این سوال را درباره هر حرکت و یا هر بخش از برنامه تمرینی تان از مربی  خود بپرسید و او هم باید بتواند به صورت کاملا واضح و با دلایل منطقی برای شما توضیح دهد. به یاد داشته باشید  شما برای دریافت خدمات حرفه ای پول پرداخت کرده اید و بنابراین لازم است اطمینان یابید برنامه تمرینی تان منحصرا برای شما طراحی و نوشته شده و در نتیجه کاملا مناسب و در جهت اهداف شماست.

3. شناسایی و تاکید بر روی "ضعف ها"

 

مربی شما باید قادر باشید که حتی در طول یک جلسه تمرینی حداقل برخی از ضعف های بنیادی الگوی حرکتی شما را شناسایی کند. دقت کنید که  پاسخ های کلی نظیر " شما باید وزن کم کنید" و یا " باید فرم بدن تان را تغییر دهید" به هیچ وجه کافی و قابل قبول نیستند. هر چه باشد برای دانستن این موارد شما اصلا نیازی به یک فرد حرفه ای ندارید و خودتان به خوبی به آن ها آگاه هستید. بنابراین یکی از روش های ارزیابی بهتر مربی تان این است که دریابید آیا او می تواند فراتر از کلیشه های زیبایی و تناسب اندام فکر کند و به عبارتی آیا می تواند با طراحی یک برنامه تمرینی به شما کند تا بر ضعف های بدنی تان فائق آیید و در نهایت موجب بالا رفتن هر چه بیشتر سلامتی و کیفیت زندگی شما شود؟

4.  انگیزه و تشویق

 

5،4،3،2،1... گوش دادن به صدای مربی تان در طولانی مدت هنگامی که تکرار حرکات شما را فریاد می زند نه تنها غیرضروری است بلکه در مواردی حتی می تواند گوش خراش و آزارنده باشد. اگرچه  این شمارش  در کلاس های خصوصی به عنوان خدماتی اضافه بر کلاس های گروهی ارائه می شود اما واضح است که شما برای انجام ساده ترین عمل ریاضی احتیاج به شخص دیگری ندارید. مربی شما می بایست در هنگام تمرین تمرکزش را بر روی جنبه های دیگری – مانند بهبود حرکات، غربالگری و تقویت تکنیک های تمرینی شما- بگذارد تا هر چه بیشتر به بهبود عملکرد شما کمک کند. مطمئنا گاهی اوقات برخی از حرفه ای ترین مربیان نیز از تکنیک شمردن تکرارها در جهت ایجاد انگیزه و تشویق بیشتر شاگردان شان استفاده می کنند؛ اما اگر فکر می کنید مربی شما از  این روش همانند یک عادت ترک  نشدنی و  به صورت مدام استفاده می کند لازم است راجع به ضرورت این کار حتما از او سوال کنید و معیارهای اولیه تان در هنگام آغاز به تمرین را دوباره با یک دیگر مرور کنید!

 

ما ابدا منکر نمی شویم  هرکسی و در هر زمینه ای احتیاج به تشویق و شنیدن کلمات انگیزشی دارد. به ویژه هنگامی که  در زمینه تناسب اندام کار می کنید  دلگرمی ها اهمیت بیشتری نیز پیدا می کنند. اما در ورزش نیز مانند هر زمینه ی دیگری تشویق باید وابسته به عملکرد شما باشد و خودتان آن را به دست آورید. اگر همه آن چه شما از مربی تان می شنوید تشویق و دلگرمی مدام است، لازم است که لحظه ای درنگ کنید و به یاد آورید آخرین باری که در هنگام ورزش فرم بدنی تان را تصحیح کرد و یا در هنگام انجام حرکت وزنه ها را کاهش داد چه زمانی بوده است. اگر مربی تان به صورت مداوم شما را در هنگام انجام حرکات راهنمایی و اصلاح نمی کند در بهترین حالت می توان گفت که او به جای مربی یک تشویق کننده ی عالی است!

5. یادداشت  برداری

 

به عنوان یک روش نهایی، دقت کنید که آیا مربی تان در طول تمرین تغییرات و پیشرفت شما را مستند می کند. (توجه داشته باشید در اکثر موارد این مورد را تنها می توان به جلسات تمرین خصوصی تعمیم داد تا برنامه های تمرینی که به صورت عمومی و با تعداد بیشتری از افراد برگزار می شوند). حتی اگر شما و مربی تان هیچ توافق ضمنی مبنی بر انجام تست های مکرر و اندازه گیری های مستمر نداشته اید؛ لازم است بدانید تنها راهی که نشان می دهد به درستی در جهت اهداف تان حرکت می کنید همین دست ارزیابی های متسمر در تمامی ابعاد است. اگرچه برخی مربیان تصور می کنند اندازه گیری های ساده بدنی در دوره های هفتگی و یا ماهیانه می تواند کافی باشد، یک مربی حرفه ای به خوبی می داند برای بهبود عملکرد هر چه بیشتر شما  مستند سازی تاریخچه ی شخصی از نقطه ای که شروع کرده اید، تغییراتی که داشته اید و اهدافی که مدنظر شماست، چقدر ضروری است. در غیر اینصورت لازم است از خودتان سوال کنید که آیا این شخص برای شما مناسب است؟

مجددا یادآوری می کنیم شما زمان، پول، انرژی و از همه مهم تر سلامتی تان را به دست فردی سپرده اید که انتظار دارید عملکرد حرفه ای داشته باشد. بنابراین حداقل انتظاری که می توانید داشته باشید این است که به صورت مستند و مستدل از آنچه در این راه بر شما رفته است کاملا آگاهی یابید.

 

به عنوان کلام آخر، لازم است شما در هنگام انتخاب مربی همانند دیگر عرصه های زندگی تفکر انتقادی را به کار برید. اگرچه مربی شما بسیار دوست داشتنی است و شما رابطه ای صمیمانه و دوستانه با یک دیگر دارید اما   این موارد، با وجود اهمیت بسیاری که دارند، ابدا برای رسیدن شما به اهداف تان کافی نیستند. بنابراین هرگز به دلایل احساسی یا برخی معذوریت های دیگر به  کمتر از آن چه لایق شماست اکتفا نکنید.

 

ما امیدواریم شما این راه کارها را در جهت بالا بردن کیفیت برنامه  تمرینی تان به کار گیرید و از نتیجه آن نیز لذت ببرید. هدف از این یادداشت برجستهسازی برخی جنبه هایی است که به شما کمک کند تا بتوانید مربی مناسب با شرایط خودتان استخدام کنید و یا عملکرد مربی فعلی تان را ارزیابی نمایید. ما باور داریم کیفیت خدمات در صنعت تناسب اندام تنها در صورتی بهبود می یابد که درخواست و انتظار از طرف ورزش کاران افزایش یابد.

 

نویسنده: تیم جهان آرا