سندرم تخمدان پلی کیستیک

1399/06/29

چکیده

ماه سپتامبر، در آمریکا و بریتانیا ماه اطلاع رسانی درباره PCOS است. سندروم تخمدان پلی کیستیک یا polycystic ovary syndrome نوعی اختلال هورمونی است که زنان بسیاری به آن مبتلا هستند. زنانی که دچار این اختلال هستند تقریبا در تمام طول عمرشان با عوارض آن دست به گریبان‌اند. عوارضی مانند چاقی، ریزش و نازک شدن مو، قاعدگی نامنظم، جوش صورت، تغییر خلق و خو و در نهایت نازایی از اصلی‌ترین عوارض بیماری هستند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک:
ماه سپتامبر، در آمریکا و بریتانیا ماه اطلاع رسانی درباره PCOS است. سندروم تخمدان پلی کیستیک یا polycystic ovary syndrome نوعی اختلال هورمونی است که زنان بسیاری به آن مبتلا هستند.
زنانی که دچار این اختلال هستند تقریبا در تمام طول عمرشان با عوارض آن دست به گریبان‌اند. عوارضی مانند چاقی، ریزش و نازک شدن مو، قاعدگی نامنظم، جوش صورت، تغییر خلق و خو و در نهایت نازایی از اصلی‌ترین عوارض بیماری هستند.
بسیاری از زنان بدون اینکه بدانند دچار این اختلال هستند، مدام خودشان را به خاطر چاقی، کم مویی و پوست بد سرزنش می‌کنند. به سبب تاثیری که این بیماری بر روی ظاهر می‌گذارد به شدت سلامت روان را تهدید می‌کند. بنابراین تشخیص آن در سنین آغازین نوجوانی بسیار اهمیت دارد.
این اختلال درمان مشخصی ندارد اما مجموعه‌ای از راه کارهای درمانی مثل استفاده از قرص‌های هورمونی، رژیم غذایی سالم و بدون شکر و همین طور ورزش منظم بسیار کمک کننده خواهد بود.