بایدها و نبایدهای تغذیه ورزشی

1397/12/29

چکیده

تغذیه برای کسانی که به فکر زیبایی اندام شان هستند و به تناسب اندام شان اهمیت می دهند بسیار موضوع مهمی میباشد. در این مقاله به چند موضوع که می بایست برای تغذیه ورزشکاران به خصوص عزیزانی که پرورش اندام کار می کنند رعایت نمود را به صورت مختصر عنوان میکنیم

تغذیه برای کسانی که به فکر زیبایی اندام شان هستند و به تناسب اندام شان اهمیت می دهند بسیار موضوع مهمی میباشد. در این مقاله به چند موضوع که می بایست برای تغذیه ورزشکاران به خصوص عزیزانی که تناسب اندام کار می کنند رعایت نمود را به صورت مختصر عنوان میکنیم

1- تعداد وعده‌های روزانه

به یاد داشته باشید که میزان کربوهیدرات ذخیره شده در عضله، با فواصل زمانی وعده های غذایی شما رابطه عکس دارند یعنی هرچقدر فاصله بین وعده‌های غذایی روزانه شما کمتر باشد میزان کربوهیدرات  ذخیره  شده در عضلات شما بیشتر خواهد شد.
به همین علت است که توصیه می شود بجای مصرف مواد غذایی در 3 یا 4 نوبت در روز، آنرا به وعده های 6 و 7 نوبت در روز افزایش دهید و در عوض آن مواد غذایی که استفاده می کنید کم حجم تر و با کیفیت تر باشد.

2- کاهش مصرف چربی های مضر

برخی از انواع چربی ها مثل کره گیاهی، روغن حیوانی، خرما و روغن نارگیل موجب افزایش میزان تری گلیسرید خواهند شد ولی برخی چربی ها مانند روغن زیتون و روغن گردو به دلیل داشتن نوعی اسید چرب، باعث کاهش تری گلیسرید، افزایش سلامت قلب و حمایت از سیستم ایمنی بدن می‌شوند که با قوی شدن سیستم ایمنی، رشد عضلات نیز بیشتر خواهد شد.
البته لازم به ذکر است که مصرف این چربی ها نیز می بایست به میزان کم باشد.

3-نوشیدن آب

نوشیدن مقدار لازم آب که به طور میانگین حدود 8 لیوان در روز بسیار مفید و به سلامت جسم شما تاثیر شایانی خواهد داشت.

4- استفاده بی رویه از مکمل های غذایی

 استفاده از مکمل‌های غذایی، پروتئین و کراتین اگر به جا، به موقع و درست انجام نشود، آنگاه بدن انسان با کمبود آب مواجه می‌شود و این مساله گاهی به از کار افتادن کلیه ها و ضعف در دیگر نقاط می‌شود لذا حتما توصیه می شود از مربی تغذیه و کارشناسی که برنامه غذایی شما را کنترل می نماید بخواهید تا با بررسی شاخص های متناسب با وضعیت بدن شما مکمل های مناسب را برایتان تجویز نمایند. معمولا در بیشتر باشگاه های بدنسازی و تناسب اندام افرادی تحت عنوان مربی یا مشاور تغذیه حضور دارند و به ورزشکاران برنامه غذایی مناسب را تجویز می کنند. دریافت برنامه غذایی مناسب در بدنسازی بسیار حائز اهمیت می باشد.

5-مصرف غذای قبل از شروع تمرین

غذايی‌ كه‌ پیش از شروع تمرين‌ میل می کنید می بایست منبع‌ خوبيی از كربوهيدرات‌ ها و نیز كم‌ چربی و با فيبر متعادل‌ باشد تا به‌ هضم‌ غذا و كاهش‌ دادن خطر ناراحتی‌ معده‌ و روده‌ کمک نماید لذا توجه داشته باشید که غذایی که قبل از تمرین مصرف می کنید‌ شامل‌ ویتامین، پروتئين‌ و مواد معدني‌ باشد.
 

برای درخواست برنامه غذایی آنلاین کلیک کنید