افزایش انرژی با خوردن غذا قبل از فعالیت ورزشی!

1400/01/25

چکیده

سلام، یکی از سوالات بسیاری از ورزشکاران این هست که قبل ازفعالیت ورزشی چه غذایی بخوریم تا انرژی و توان بیشتری داشته باشیم؟ اما سئوال درست تر اینه که غذای قبل از فعالیت ورزشی رو چه زمانی بخوریم تا با افت قند و فشار خون مواجه نشیم.

افزایش انرژی با خوردن غذا قبل از فعالیت ورزشی!

سلام، یکی از سوالات بسیاری از ورزشکاران این هست که قبل ازفعالیت ورزشی چه غذایی بخوریم تا انرژی و توان بیشتری داشته باشیم؟

اما سئوال درست تر اینه که غذای قبل از فعالیت ورزشی رو چه زمانی بخوریم تا با افت قند و فشار خون مواجه نشیم. 

درابتدا این نکته رو بگم که آخرین وعده غذایی حدود دو تا چهار ساعت قبل از فعالیت ورزشی باشه، چرا که ارگان های داخلی وقتی که مشغول هضم گوشت کوبیده با نون سنگک و دوغی هستند که شما نوش جان کردید اصلا دلشون نمیخواد شما حرکت جلو بازو هالتر بزنید یا تو استخر در حال مسابقه کرال سینه باشید. باید در نظر داشته باشید که عضلات روده هم مانند باقی عضلات برای انقباض و هضم غذا نیاز به خون پر انرژی دارند. نکته قابل توجه هم اینجاست که تا کارشون تموم نشه اجازه نمیدند سهم جریان خونشون به سمت عضله جلو بازو بره. پس، با این بار اضافی و بی موقعی که شما با خوردن غذایی سرشارازپروتئین و چربی قبل از فعالیت ورزشی به خودتون وارد می کنید افت فشار خون، سرگیجه و حالت تهوع رو تجربه خواهید کرد. اما چرا گفتم از دو تا چهار ساعت زمان لازمه؟ هر چی کربوهیدرات این وعده بیشتر و پروتئین و چربی کمتر باشه مثل کوکوی سیب زمینی یا پاستای سبزیجات، حدود دو ساعت برای هضم کافیه اما اگر قرمه سبزی یا چلو کباب کوبیده خوردید، بهتره سه ساعت به خودتون فرصت بدید تا پروتئین و چربی مصرفی درسیستم گوارش هضم بشه و اصطلاحا با شکم پر به فعالیت ورزشی مشغول نشید.

اگر عادت دارید حدود یک ساعت قبل از فعالیت ورزشی غذا بخورید، تنها مجاز به مصرف میان وعده هستید، یعنی کالری و حجم این وعده یک سوم وعده های اصلی و معمول شما باید باشه، میوه هایی مثل موز و سیب سرشار از کربوهیدرات هستند و ثبات قند خون رو به هم نمی زنند و کمک میکنند به افت قند خون در تمرین دچار نشید. پس گزینه خوبی برای میان وعده قبل از فعالیت ورزشی هستند. معمولا افرادی که صبح ها فعالیت ورزشی میکنند فرصت خوردن وعده کامل صبحانه رو ندارند، راه حل این افراد یک میان وعده سبک هستش، مثل نان سبوس دار با کمی عسل، خرما یا مربا. مصرف موادی مثل شیر، تخم مرغ، حلیم، ، پنیر، کره، خامه و ارده رو به دلیل پروتئین و چربی بالا بعد تمرین استفاده کنید، خوردن این غذاها قبل از تمرین صبحگاهی شما رو به دردسر میندازه!.

و در آخراگر جز افراد پرمشغله و بدون برنامه ریزی هستید که فرصت وعده اصلی و میان وعده قبل از تمرین رو نداشتید، یک نوشیدنی کربوهیدراتی درست کنید. درنیم لیترآب، عسل یا شکر،کمی نمک و مقداری لیموی تازه رو با هم مخلوط کنید و در حین تمرین نوش جان کنید.

شاد وسلامت باشید.