کالری چیست؟

1398/04/29

چکیده

کالری چیست؟ کالری غذایی که در فارسی با عنوان کیلوکالری و یا کیلوگرم کالری شناخته می¬شود و در انگلیسی با نماد Cal یا kcal نشان داده می¬شود؛ مقدار انرژی لازم است تا دمای یک کیلوگرم آب به مقدار °۱ سانتیگراد افزایش یابد.

کالری چیست؟

 یا کیلوگرم‌کالری(کیلوکالری) نماد Cal یا  kcal ) که همان کالری غذایی ( به انگلیسی است و مقدار آن برابر است با مقدار انرژی مورد نیاز برای افزایش دمای °۱ سانتیگراد  ۱ کیلوگرم آب.کالری غذایی که در فارسی با عنوان کیلوکالری و یا کیلوگرم کالری شناخته می¬شود و در انگلیسی با نماد Cal یا  kcal نشان داده می¬شود؛ مقدار انرژی لازم است تا دمای یک کیلوگرم آب به مقدار °۱ سانتیگراد  افزایش یابد.

یعنی اگر به عبارت دیگر اگر ما مقداری مواد غذایی را در یک محیط ایزوله با اکسیژن ترکیب کنیم انرژی آزاد شده آن معادل عددی از کالری است که بستگی دارد دمای یک کلیوگرم آب را چقدر افزایش دهد. داده باشد. این انرژی آزاد شده از غذا در بدن ما توسط ارگان¬ های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.  و بدن آن را مصرف می‌کند.

کالری مصرفی و کالری دریافتی

جمع کالری مواد غذایی که دریافت میکنیم را به عنوان کالری دریافتی در نظر می‌گیریم و از طرفی کالری که عضله و ارگان های بدن ما استفاده می‌کنند را کالری مصرفی می‌گوییم. منظور از کالری دریافتی جمع کالری مواد غذایی است که مصرف می¬کنیم. از طرف دیگر کالری مصرفی، جمع کالری است که توسط عضله¬ها و ارگان¬های بدن سوزانده می¬شود.

در حالت نرمال طبیعی می¬بایستد بین کالری دریافتی و مصرفی تعادل برقرار کنیم در این حالت وزن بدن دچار تغییر نمی‌شود. اما اگر قصد لاغر شدن داریم حتما حتما باید کالری دریافتی را محدود کنیم یعنی باید کالری بیشتری از آن¬چه دریافت می¬کنیم مصرف کنیم. تنها در این صورت است که بدن برای جبران انرژی مورد نیازش به سراغ چربی¬های انباشتی می¬رود،  این رژیم غذایی به عنوان رژیم کالری منفی شناخته می¬شود. اما اگر قصد افزایش وزن داشته باشیم باید از رژیم کالری مثبت پیروی کنیم یعنی باید میزان کالری دریافتی بدن از آن¬چه مصرف می¬کند بیشتر باشد.

اما آیا همین رژیم به ظاهر ساده می¬تواند ما را به اهدافمان ( صرف نظر از افزایش و یا کاهش وزن) نزدیک کند؟ خیر

اگر بدون ورزش کردن فعالیت ورزشی وارد این رژیم¬ ها شویم معمولاٌ در رژیم کالری مثبت افزایش وزن بیشتر از جنس چربی خواهد بود و در رژیم کالری منفی کاهش وزن از هر دو بافت مفید بدن (عضله¬ها) و چربی خواهد بود که   این مورد علاوه بر احتمال آسیب¬های مقطعی و طولانی مدت، نتیجه آن تناسب و زیبایی اندام را به خطر می اندازد. هم نخواهد بود.

بنابراین تنها اگر رژیم کاهش وزن و افزایش وزن همراه با ورزش¬ های ویژه هر رژیم باشد این اتفاق نمی‌افتد ضمن اینکه جنبه های دیگری از سلامتی هم با ورزش کردن کنترل می‌شود. شما می¬توانید به اندام دلخواه¬تان برسید و در کنار آن از جنبه¬های دیگر سلامتی هم بهره ببرید.

 

 

 

نویسنده: محمد حسین جعفری-کارشناس ارشد فیزیولوژی