ورزش داروی ضد استرس

1398/04/18

چکیده

حتما شما هم شنیده­اید که ورزش می­تواند به بالا بردن کیفیت زندگی شما کمک کند و از طرف دیگر موجب کاهش جنبه­های منفی زندگی روزمره مانند استرس و اضطراب ­شود. ....

ورزش داروی ضد استرس

 حتما شما هم شنیده­اید که ورزش می­تواند به بالا بردن کیفیت زندگی شما کمک کند و از طرف دیگر موجب کاهش جنبه­های منفی زندگی روزمره مانند استرس و اضطراب ­شود. اما احتمالا مانند بسیاری افراد دیگر سرتان بیش از اندازه  شلوغ است و آنقدری وقت ندارید تا ورزش را به بخشی از زندگی روزمره­تان تبدیل کنید، چه بسا همین دل­مشغولی هم موجب وارد شدن استرس و نگرانی بیشتر به شما گردد. این یادداشت به شما کمک می­کند تا بدانید منظور از استرس­های مرتبط با زندگی روزمره چیست و در ادامه خواهید دید که چگونه با ورزش می­توانید بر این مشکلات غلبه کنید.

 نشانه­های مرتبط با اضطراب­های زندگی روزمره می­توانند به دو صورت ذهنی و بدنی  نمود یابند. علائم ذهنی شامل احساس نگرانی مدام، تحریک­پذیری و احساس خشم بی­مورد، بی­خوابی و ناامیدی است. علائم بدنی نیز شامل انقباض­های عضلانی دائم و بعضا دردناک به ویژه در ناحیه گردن، کتف و کمر، سردرد، شکم درد و مشکلات گوارشی، تپش قلب و تنگی نفس است که در مواردی منجر سرفه­های شدید و مداوم می­شود. همانطور که می­بینید پاسخ بدن به استرس­های روانی کاملا جنبه بالینی دارد و به مرور تمامی جنبه­های زندگی خانوادگی و شغلی را تحت تاثیر قرار می­دهد و در موارد حاد موجب ناتوانی در انجام وظایف روزمره می شود.  متاسفانه این دو دسته از علائم به مرور زمان همدیگر را تقویت می­کنند و فرد را در چرخه­ای ناتمام از تنش و اضطراب نگه می­دارند. حالا سوال اینجاست که ورزش چگونه می­تواند به شما کمک کند؟

تقریبا هرگونه فعالیت بدنی، از ایروبیک تا یوگا، به کاهش استرس کمک می­کند. حتی اگر در طول عمرتان تجربه هیچ­گونه فعالیت ورزشی  هم نداشته باشید با شروع حداقل تمرینات می­توانید احساس اضطراب روزمره­تان را مدیریت کنید. فقط و فقط کافی است که یک برنامه تمرینی را به صورت  منظم پیگیری کنید.

  • اول اینکه فعالیت بدنی ظرفیت تولید اکسیژن را در بدن افزایش می­دهد و در پی این افزایش جریان خون در بدن بهبود می­یابد که می­تواند تاثیر مثبت مستقیمی بر روی عملکرد مغز داشته باشد و توانایی­های ذهنی را بهتر کند. همچنین ورزش موجب کاهش ترشح هورمون­های مرتبط با استرس مانند آدرنالین و کورتیزول می­شود و از طرف دیگر به ترشح هورمون اندورفین که یک مسکن طبیعی است و موجب احساس شادی می­شود،  کمک می­کند. به همین خاطر است که پس از یک فعالیت ورزشی شما احساس بهتری نسبت به قبل دارید، مثلا  احساس خوشبینی می­کنید و این توانایی را در خود می­بینید تا از پس چالش­های سخت­تری برآیید. جالب است بدانید  این تجربه به هیچ­وجه مقطعی نیست و تا زمانی که به برنامه ورزشی­تان متعهد باشید این احساس نیز ادامه خواهد داشت و با گذشت زمان بیشتر از پیش هم خواهد شد.
  • یک برنامه تمرینی خوب  حتی می­تواند برای شما کارکرد مدیتیشن را نیز ایفا کند. برای مثال هنگام تمرینات هوازی مانند شنا و یا دویدن پس از مدتی متوجه می­شوید که تمام تنش­های روزانه را کنار گذاشته­اید و تنها بر روی حرکات بدن­تان تمرکز کرده­اید. با گذشت زمان متوجه خواهید شد که همین توانایی به زندگی روزمره­تان تسری یافته و در نتیجه شما با آرامش و ظرفیت بیشتری به وظایف­تان عمل می­کنید.
  • ورزش منظم اعتماد به نفس شما را افزایش می­دهد و در مقابل علائم مرتبط با افسردگی و اضطراب را تا حد زیادی کاهش می­دهد. حتی بسیاری از کسانی که از مشکل بی­خوابی (که در نهایت موجب استرس بیشتر می­شود) هم رنج می­برند ورزش منظم را بسیار کمک­کننده می­یابند.

یک برنامه تمرینی موثر با چند گام ساده آغاز می­شود:

  • اگر پس از مدتی طولانی قصد دارید  ورزش را آغاز کنید به شما توصیه می­کنیم در ابتدا حتما با پزشک مشورت کنید.
  • بهتر است در ابتدا با یک برنامه سبک شروع کنید و به مرور سطح آمادگی جسمانی­تان را افزایش دهید. هیجان­زده­گی و فعالیت بیش از اندازه ممکن است موجب آسیب گردد. بسیاری از متخصصین توصیه کرده­اند که برای یک فرد بزرگسال سالم 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط و یا 75 دقیقه فعالیت هوازی شدید می­تواند مناسب باشد. بهتر است برنامه­ای ترکیبی از فعالیت­های  شدید و متوسط را داشته باشید.
  • فعالیت­های ورزشی بسیاری می توانند سطح آمادگی جسمانی شما را افزایش دهند بنابراین حتما به علائق­تان توجه کنید، به زبان ساده کاری را که دوست دارید انجام دهید و از آن لذت ببرید.

در پایان خوب است بدانید تعهد و نظم به یک برنامه ورزشی کلید اصلی موفقیت است. تنها در این صورت است که احساس پیشرفت خواهید کرد و در نتیجه در زندگی روزمره هم  اعتماد به نفس و تسلط  بیشتری پیدا می­کنید. مطمئن باشید  این احساس خوشایند نظم و کنترل به دیگر عرصه­های زندگی­تان هم تسری می­یابد و به شما کمک می­کند تا به دیگر اهداف­تان نزدیک­تر شوید.

نویسنده: تیم جهان آرا